Τρίτη 14 Δεκεμβρίου 2021

Πώς η κρατική ΔΕΗ μοιράζει 21 εκατομμύρια σε διαφήμιση – αλλά δεν λέει σε ποια μίντια...

Από τον Ιούλιο του 2020 έως τον Νοέμβριο του 2021, επί κυβέρνησης ΝΔ, η ΔΕΗ προχώρησε σε δαπάνες και διαγωνισμούς για επικοινωνιακές υπηρεσίες τουλάχιστον 21 εκατομμυρίων ενώ κατ’ άλλους υπολογισμούς το ποσό ξεπερνά τα 30. Αλλά και την περίοδο 2016-2018, επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΔΕΗ έγιναν αναθέσεις 6 εκατ. ευρώ στην Initiative Media, τη διαφημιστική της λίστας Πέτσα. Και με τη μία και με την άλλη κυβέρνηση, το ποια μίντια πήραν τα λεφτά αποτελεί μυστικό.
Από το 2016 έως το 2021 η ΔΕΗ έχει προχωρήσει σε σύναψη συμβάσεων για διαφημιστικές και επικοινωνιακές υπηρεσίες που αγγίζουν το ποσό των 27 εκατ. ευρώ, όπως προκύπτει από ρεπορτάζ και ανάλυση δεδομένων του Reporters United. Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις μέρος των προϋπολογισμών διοχετεύτηκε εμμέσως και προς μέσα ενημέρωσης. Παραμένει όμως άγνωστο ποια ΜΜΕ εισέπραξαν διαφημιστική δαπάνη και σε τι ύψος το καθένα από αυτά καθώς τόσο η ΔΕΗ όσο και οι δύο διαφημιστικές εταιρείες που ανέλαβαν την επικοινωνία της ΔΕΗ αρνήθηκαν να απαντήσουν στα ερωτήματά του Reporters United.
Στο πλαίσιο της έρευνάς μας για τη μη ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα (Το μαύρο πέλαγος, 21.09.2021), η οποία είχε γίνει σε συνεργασία με την ευρωπαϊκή ομάδα ερευνητικής δημοσιογραφίας Investigate Europe, μελετήσαμε τη βάση δεδομένων της ΔΕΗ με τις συμβάσεις της εταιρείας. Κάναμε scraping («ιστοσυγκομιδή»), και αναρτήσαμε τα δεδομένα σε μορφή φύλλου υπολογισμού (spreadsheet) ώστε να είναι αξιοποιήσιμα από το κοινό και τη δημοσιογραφική κοινότητα.
H ΔΕΗ έχει προκηρύξει και νέο διαγωνισμό που λήγει στις 23 Δεκεμβρίου και αφορά την παροχή επικοινωνιακών και διαφημιστικών υπηρεσιών έναντι του ποσού των 12,5 εκατ. ευρώ χωρίς τον ΦΠΑ Από την ανάλυση των δεδομένων είχαμε βρει ότι για την κάλυψη των αναγκών ηλεκτροπαραγωγής των νησιών η ΔΕΗ έδωσε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ σε πετρελαϊκές και ναυτιλιακές εταιρείες, εγχώριες (ΕΛΠΕ συμφερόντων Λάτση, Motor Oil συμφερόντων Βαρδινογιάννη, Aegean Oil συμφερόντων Μελισσανίδη), αλλά και διεθνείς (Petroineos, Vitol, Shell Trading Rotterdam).

Αποκλίσεις εκατομμυρίων
Ωστόσο, διατρέχοντας τις συμβάσεις της ΔΕΗ ανακαλύψαμε και κάτι ακόμα: Την περίοδο 2016-2021 η εταιρεία ηλεκτρισμού έκανε συμφωνίες και προκήρυξε διαγωνισμούς δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ με διαφημιστικές εταιρείες.
Το πόσα ακριβώς είναι αυτά τα εκατομμύρια, τι μέρος τους διοχετεύεται στα μίντια αλλά και ποια ακριβώς μίντια είναι οι τελικοί αποδέκτες αποτελεί μυστικό.
Η έρευνα του Reporters United βασίζεται στις δύο πηγές ανοιχτών δεδομένων τις οποίες αναρτά η ΔΕΗ στον επίσημο ιστότοπό της:
-Τη βάση δεδομένων ΔΕΗ Supplies που συγκεντρώνει τις συμβάσεις και τους προμηθευτές της ΔΕΗ. -Την ιστοσελίδα Διαγωνισμών και Συμβάσεων στην οποία αναρτά τους διαγωνισμούς που έχει προκηρύξει. Το πρόβλημα, όπως θα εξηγήσουμε στη συνέχεια, είναι πως οι δύο επίσημες πηγές δεδομένων δεν συμφωνούν μεταξύ τους και πως ταυτόχρονα η ΔΕΗ αρνείται να διευκρινίσει ποια πηγή είναι η ακριβής παρά την απόκλιση εκατομμυρίων. Δείτε περισσότερα εδώ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

 
back to top