Δευτέρα 12 Ιουλίου 2010

Οι τρεις Υπουργικές Αποφάσεις για τον Τοπικό Πόρο Ανάπτυξης που «καίνε» τη θέση του Νομάρχη Κοζάνης...


Στην τελευταία συνεδρίαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου Κοζάνης, ο Νομάρχης Κοζάνης κ. Γιώργος Δακής αναφέρθηκε στην επίμαχη προγραμματική σύμβαση με την Περιφέρεια Δ. Μακεδονίας και το «αμαρτωλό» - ως φέρεται - έργο προβολής του Ν. Κοζάνης ύψους 150.000 ευρώ που ανέδειξε το πόρισμα της ΕΔΕ δηλώνοντας τα εξής: «Είναι χρήματα τα οποία ήταν στην αρμοδιότητα και στην διαδικασία της Περιφέρειας Δ. Μακεδονίας «αναπορρόφητα» κονδύλια από τα προηγούμενα ειδικά αναπτυξιακά προγράμματα του Τοπικού Πόρου Ανάπτυξης τα οποία ήταν περίπου 591.000 ευρώ απʼ όσο θυμάμαι. Σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία είναι στην διακριτική ευχέρεια και στην απόφαση του Περιφερειάρχη για την κατανομή τους».
Η συγκεκριμένη δήλωση προκάλεσε αρκετά ερωτηματικά αφού σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία η «τύχη» των ανοπορρόφητων κονδυλίων από τα Ειδικά Αναπτυξιακά Προγράμματα (ΕΑΠ - Τοπικός Πόρος) είναι διαφορετική. Το kozan.gr παρουσιάζει τα επίμαχα σημεία των τριών Υπουργικών Αποφάσεων αναλύοντας με απλό τρόπο την ισχύουσα νομοθεσία.

Σύμφωνα με την 1η Υπουργική απόφαση (1η εικόνα) Α.Π. Δ5 ΗΛ/Β/Φ5 179/14812 – 22 Ιουλίου 1997, τα αναπορρόφητα ποσά κατά το τέλος της πενταετίας, μπορούν να μεταφέρονται στους άλλους δικαιούχους Νομούς που παρουσιάζουν υπεραπορροφητικότητα Προγράμματος. Αν παρʼ όλα αυτά προκύψουν υπόλοιπα, αυτά αξιοποιούνται από τη Δ.Ε.Η. στο πρόγραμμα της, για επενδύσεις στους αντιστοίχους Νομούς.

Συμπέρασμα 1ο: Ότι χρήματα και αν περίσσευαν από το 1ο ΕΑΠ (περίοδος 1997-2001) – σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία - θα επέστρεφαν στη ΔΕΗ για επενδύσεις στους αντιστοίχους Νομούς.


Στην 2η υπουργική απόφαση Δ5/ΗΛ/ΒΦ5.179/17788 – 23 Σεπτεμβρίου 2005 (διπλανή εικόνα) αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Ποσά που δεν απορροφηθεί κατά το τέλος της πενταετίας μπορούν να μεταφέρονται στους δικαιούχους ΟΤΑ της οικείας Ν.Α, με απόφαση της αντίστοιχης Επιτροπής Παρακολούθησης του άρθρου 5. Σε περίπτωση που από την αντίστοιχη Επιτροπή Παρακολούθησης κριθεί, με απόφασή της, ότι έχει εξαντληθεί αυτή η δυνατότητα, μπορούν να μεταφερθούν στους δικαιούχους ΟΤΑ των άλλων Ν.Α που παρουσιάζουν υπεραπορροφητικότητα Προγράμματος, με απόφαση της Επιτροπής κατανομής. Αν παρά τα ανωτέρω προκύψουν αδιάθετα ποσά, αυτά μεταφέρονται στον Κρατικό Προϋπολογισμό και διατίθενται μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων για την εκτέλεση έργων περιβαλλοντικής προστασίας και αναβάθμισης των περιοχών των ανωτέρω Ν.Α».

Συμπέρασμα 2ο: Ότι χρήματα και αν περίσσευαν από το 2ο ΕΑΠ(περίοδος 2002-2006) αυτά θα μεταφέρονταν στον Κρατικό Προϋπολογισμό.


Τέλος η 3η Υπουργική Απόφαση (Φώλια) στις 11/01/2008 (περίοδος δηλ. που ήδη είχε ολοκληρωθεί το 2ο ΕΑΠ) αναφέρει: «Ποσά που δεν έχουν απορροφηθεί κατά το τέλος της πενταετίας διατίθενται για έργα και ενέργειες στους αντίστοιχους Νομούς, με απόφαση του Γενικού Γραμματέα της οικείας Περιφέρειας».

Συμπέρασμα 3ο: Ότι χρήματα θα περισσεύσουν από το 3ο ΕΑΠ (που ολοκληρώνεται στα τέλη του 2011) τότε εκείνα τα χρήματα διατίθενται για έργα και ενέργειες στους αντίστοιχους Νομούς, με απόφαση του Γενικού Γραμματέα της οικείας Περιφέρειας.

Μάλιστα στην 3η Υπουργική Απόφαση Φώλια στο άρθρο 6 (παραπάνω εικόνα) περιγράφονται με σαφήνεια οι φορείς υλοποίησης μελετών και έργων του ΕΑΠ: «Η υλοποίηση των τεχνικών έργων του Ε.Α.Π. γίνεται από τις τεχνικές υπηρεσίες των Δήμων, εφόσον έχουν την απαραίτητη τεχνική συγκρότηση και δυνατότητα ή την αρμόδια τεχνική υπηρεσία Δήμων και Κοινοτήτων (ΤΥΔΚ) του οικείου Νομού ή την Τεχνική Υπηρεσία της οικείας Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης (Ν.Α) ή την Διεύθυνση Δημοσίων Έργων (Δ.Δ.Ε) της οικείας Περιφέρειας. Σε κάθε περίπτωση οι φορείς υλοποίησης των έργων και ενεργειών του Ε.Α.Π., όπως αυτοί προτείνονται στην απόφαση του οικείου Νομαρχιακού Συμβουλίου (Ν.Σ) οριστικοποιούνται με την εγκριτική απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας».

Συμπέρασμα 4ο: Η υλοποίηση τεχνικών έργων του Ε.Α.Π. από την Περιφέρεια D. Mακεδονίας επιτρέπεται μόνο στην περίπτωση που το έργο υλοποιηθεί μέσω της Διεύθυνσης Δημοσίων Έργων (καμίας άλλης Διεύθυνσης).

Εν κατακλείδι, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία που διέπει τον Τοπικό Πόρο Ανάπτυξης, κανείς Περιφερειάρχης ή Περιφέρεια δε θα μπορούσε να διαχειριστεί χρήματα από το 1ο και 2ο ΕΑΠ. Αυτό – με την υπάρχουσα νομοθεσία - μπορεί να συμβεί στο πέρας του 3ου ΕΑΠ εφόσον προκύψουν αναπορρόφητα ποσά.

Τα ερώτημα που προκύπτουν είναι τα εξής:

1) Για ποια 591.000 ευρώ αδιάθετα προηγούμενων ΕΑΠ μιλάει ο Νομάρχης Κοζάνης και
2) από πού προέρχονται τελικώς τα 150.000 ευρώ που αφορούν το έργο προβολής του Ν. Κοζάνης;

Πηγή: www.kozan.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

 
back to top