Παρασκευή 8 Μαΐου 2009

«Ηλεκτρονικός δάσκαλος» για τα παιδιά με αυτισμό


Έναν ηλεκτρονικό δάσκαλο, που θα βοηθάει στην εκπαίδευση των αυτιστικών παιδιά σε θέματα αυτονομίας και αυτοεξυπηρέτησης, μπορούν πλέον να «προσλάβουν» δεκάδες οικογένειες στη χώρα που αντιμετωπίζουν ανάλογο πρόβλημα.Ο ηλεκτρονικός δάσκαλος λειτουργεί χάρη στο ερευνητικό πρόγραμμα «Εκπαίδευση αυτιστικών ατόμων με τη χρήση νέων τεχνολογιών», που υλοποίησαν η Μονάδα Ακοής- Ομιλίας της ΩΡΛ Κλινικής του ΑΧΕΠΑ και το Εργαστήριο Ιατρικής Πληροφορικής του ΑΠΘ. Στηρίχθηκε στην ιδέα ότι ο εγκέφαλος των αυτιστικών παιδιών λειτουργεί καλύτερα με την τεχνολογία παρά με τους ανθρώπους.

Ένα ανθρωπόμορφο είδωλο (avatar) θα εμφανίζεται στην οθόνη του υπολογιστή, θα επικοινωνεί με το αυτιστικό παιδί και θα το εκπαιδεύει σε θέματα αυτονομίας και αυτοεξυπηρέτησης, όπως για παράδειγμα πώς να πλύνει τα χέρια του, να φτιάξει ένα σάντουιτς, να κάνει μπάνιο, να χτενιστεί, να πάει στο σούπερ μάρκετ κ.ά. Παράλληλα, θα βοηθάει τα αυτιστικά παιδιά να αντιληφθούν τις έννοιες του χρόνου (χθες, σήμερα, αύριο), του χώρου (πάνω, κάτω) και να συντονίσουν και να χρησιμοποιήσουν την κίνηση του σώματός τους.
Μιλώντας στον «Π.Λ.» για τον ηλεκτρονικό αυτό δάσκαλο και πόσο μπορεί να αποδειχθεί χρήσιμος στην πράξη, η πρόεδρος του συλλόγου γονέων φίλων και παιδιών με αυτισμό Ν. Κοζάνης Ελένη Παφίλη, φάνηκε αρχικά θετική λέγοντας πως «οι προσπάθειες των επιστημόνων να βελτιώσουν τη ζωή των παιδιών μας και τη ζωή των γονέων είναι πάντα ευπρόσδεκτες». Όπως είναι γνωστό, τα παιδιά (χαμηλής και μέσης λειτουργικότητας) με αυτισμό λειτουργούν καλύτερα και λιγότερο με τον λόγο, για αυτό, όπως προσθέτει η κ. Παφίλη «η εκπαίδευση μέσω H/Y και εικόνων φυσικά και θα βοηθούσε, για να πούμε όμως πόσο, θα πρέπει να το εφαρμόσουμε πρώτα».
Επεσήμανε παράλληλα ότι η ηλεκτρονικός δάσκαλος θα πρέπει να εφαρμόζεται συμπληρωματικά: «Ξέροντας τις μεγάλες δυσκολίες που έχουν τα παιδιά μας στην κοινωνικοποίηση και στην ανάπτυξη σχέσεων με ανθρώπους, δεν θέλουμε να τα βάλουμε μπροστά από έναν υπολογιστή για να μάθουν. Θέλουμε εκτός από τον υπολογιστή να υπάρχει προσωπική σχέση». Παράλληλα επεσήμανε πως θα πρέπει οι εκπαιδευτικοί να εντάξουν στο πρόγραμμά τους τον ηλεκτρονικό δάσκαλο και να εφαρμοστεί στα πλαίσια ενός γενικότερου εκπαιδευτικού σχεδίου στο σχολείο και φυσικά η διάθεσή του να είναι δωρεάν, γιατί οι ανάγκες των γονέων είναι αρκετές.

Η κατάσταση στην Κοζάνη
Ο Σύλλογος της Κοζάνης έχει είκοσι παιδιά, η ηλικία των οποίων κυμαίνεται από τεσσάρων μέχρι 22 χρονών. Ορισμένα από τα παιδιά πηγαίνουν σε ειδικά τμήματα ένταξης στα κανονικά σχολεία και ορισμένα φοιτούν στα ειδικά σχολεία ή στο ΕΕΕΚ στην Πτολεμαΐδα. Οι ανάγκες είναι πολλές για αυτό και όπως υποστηρίζει η κ. Παφίλη «το κράτος θα πρέπει να φροντίσει να στελεχώσει τα σχολεία αυτά με το απαραίτητο εξειδικευμένο εκπαιδευτικό προσωπικό». Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι στο Ειδικό Σχολείο Κοζάνης κάθε χρόνο αλλάζει ο δάσκαλος αφού πηγαίνει αναπληρωτής. Για αυτό όπως είπε: «δεν είναι πανάκεια ο ηλεκτρονικός δάσκαλος. Θα πρέπει να ενταχθεί στα πλαίσια της γενικότερης εκπαίδευσης των παιδιών με αυτισμό…».

Πηγη: Πρωινος Λογος-Β.Σ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

 
back to top