Τρίτη, 7 Ιουνίου 2011

Φράγματα χωρίς καμία επιτήρηση...

Η πλειονότητα των 165 μεγάλων φραγμάτων που έχουν κατασκευαστεί στη χώρα μας δεν παρακολουθείται επαρκώς. Σε αυτό το συμπέρασμα καταλήγουν οι ειδικοί επιστήμονες, ζητώντας από την πολιτεία τη σύσταση Διοικητικής Αρχής Φραγμάτων και τη θεσμοθέτηση συγκεκριμένης διαδικασίας ελέγχων, τόσο στη φάση κατασκευής, όσο και στη φάση λειτουργίας των φραγμάτων.
Η Ελληνική Επιτροπή Μεγάλων Φραγμάτων (ως μεγάλα φράγματα λογίζονται όσα έχουν ύψος μεγαλύτερο των 15 μέτρων) πραγματοποιεί σήμερα το απόγευμα ημερίδα με θέμα το κανονιστικό πλαίσιο ασφάλειας των φραγμάτων και μάλιστα προχωρά ένα βήμα παραπέρα, καταθέτοντας συγκεκριμένη νομοθετική πρόταση. «Στην Ελλάδα, τα φράγματα κατασκευάζονται από διάφορους φορείς, όπως το υπουργείο Υποδομών, τη ΔΕΗ, το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, παλαιότερα τους δήμους και τις περιφέρειες. Τα περισσότερα από τα φράγματα αυτά βρίσκονται σήμερα “στον αέρα”, καθώς δεν ασχολείται κανείς με την παρακολούθησή τους», λέει στην «Κ» ο κ. Δημήτρης Νικολάου, διευθυντής στο υπουργείο Υποδομών. «Το ζήτημα αυτό είναι ιδιαίτερα σοβαρό, αν αναλογιστεί κανείς πόσα φράγματα βρίσκονται κοντά σε πόλεις και χωριά και τι θα μπορούσε να συμβεί σε περίπτωση ενός σοβαρού προβλήματος. Τα φράγματα δεν είναι σαν τους δρόμους, να τους παραδώσεις στην κυκλοφορία και μετά να τους αφήσεις μέχρι να παρουσιαστεί κάποιο θέμα. Χρειάζονται ελέγχους και ενδεχομένως συντήρηση».
Ο κ. Νικολάου, μαζί με άλλους τρεις συναδέλφους του, τους Νίκο Μουτάφη, λέκτορα στο ΕΜΠ, Κώστα Αναστασόπουλο, τμηματάρχη στη ΔΕΗ και Γιώργο Ντουνιά, μελετητή ασχολήθηκαν από το 2008 με την κατάρτιση ενός πλαισίου προδιαγραφών, που να ορίζει τις προϋποθέσεις για την κατασκευή και τη λειτουργία των φραγμάτων. Η πρότασή τους ολοκληρώθηκε και παρουσιάζεται σήμερα στην ημερίδα, με τη μορφή σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος. «Προτείνουμε να δημιουργηθεί ένας φορέας, μια διοικητική αρχή φραγμάτων, η οποία θα είναι υπεύθυνη για τις αδειοδοτήσεις και τους ελέγχους, ώστε να μην μπορεί κάποιος να κατασκευάζει ένα φράγμα και κατόπιν να το αφήνει στο έλεος του Θεού. Ο φορέας αυτός δεν θα επιβαρύνει τον προϋπολογισμό, καθώς θα μπορούσε να στηριχθεί οικονομικά με τη θέσπιση ενός ειδικού τέλους σε όσους κατασκευάζουν φράγματα. Σημαντικό κομμάτι της πρότασής μας, επίσης, είναι η επιβολή πειθαρχικών και διοικητικών ποινών σε όσους κατασκευαστές δεν τηρούν τις απαραίτητες προϋποθέσεις».

Δυσφήμηση
Ο κ. Νικολάου θεωρεί ότι η κατασκευή φραγμάτων έχει τα τελευταία χρόνια δυσφημιστεί, κυρίως λόγω των μεγάλων αντιδράσεων στην εκτροπή του Αχελώου. «Οταν μιλάμε για μεγάλα φράγματα δεν εννοούμε φαραωνικά έργα. Ας μην ξεχνάμε ότι τα φράγματα μπορούν να λειτουργήσουν με πολλούς τρόπους, ως αρδευτικά, υδρευτικά, αντιπλημμυρικά, ενεργειακά έργα». Σήμερα στη χώρα μας βρίσκονται υπό κατασκευήν τρία μεγάλα φράγματα: στον Αποσελέμη στην Κρήτη, στην Τριανταφυλλιά Φλώρινας και στις Αχυρές Αιτωλοακαρνανίας.

Πηγή: Εφημερίδα Καθημερινή-Του Γιωργου Λιαλιου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

 
back to top