Δευτέρα, 6 Ιουνίου 2011

Ηλεκτρικοί δρόμοι...

Φανταστείτε ότι κινείστε στην εθνική οδό Αθηνών - Πατρών (όταν στο μακρινό μέλλον ολοκληρωθεί) και γκαζώνετε αθόρυβα με το ηλεκτρικό σας αυτοκίνητο. Κάποια στιγμή, κοιτάζοντας το καντράν, παρατηρείται ότι η στάθμη της ενέργειας πέφτει, όμως εσείς δεν χρειάζεται να διακόψετε το ταξίδι σας για να φορτίσετε τις μπαταρίες σε κάποιο από τα βενζινάδικα που διαθέτουν και πρίζες για αυτοκίνητα, αφού ο αυτοκινητόδρομος είναι έτσι κατασκευασμένος που το αυτοκίνητό σας φορτίζεται όσο κινείται.
Η σκηνή μπορεί να θυμίζει ταινία επιστημονικής φαντασίας από το έτος 2100, η αλήθεια είναι, όμως, ότι οι επιστήμονες πειραματίζονται στα εργαστήριά τους με ι τους ηλεκτρικούς δρόμους και στο μέλλον η σκηνή που Ι περιγράψαμε θα είναι απλώς η καθημερινότητα.

«Ηλεκτρικά προβλήματα»
Οι ερευνητές, βλέποντας τη στροφή που γίνεται προς την ηλεκτροκίνηση και την όλο και εντεινόμενη αποστροφή προς τα ορυκτά καύσιμα, καλούνται να δώσουν λύση στα βασικά προβλήματα που καθιστούν αυτή τη στιγμή τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, επί της ουσίας, μικρών αποστάσεων ή καλύτερα οχήματα πόλης.
Τα δύο προβλήματα είναι αλληλένδετα, με πρώτο αυτό της αυτονομίας κίνησης, παρά τη μεγάλη πρόοδο που έχει σημειωθεί. Τα σύγχρονα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούν, σήμερα, κατά μέσο όρο να κινούνται για περισσότερα από 200 χιλιόμετρα μέχρι να χρειαστεί να μπουν στην πρίζα. Όταν φτάνει, όμως, εκείνη η στιγμή, αναδύεται το δεύτερο πρόβλημα, το οποίο έχει να κάνει με τον χρόνο φόρτισης των μπαταριών του οχήματος, που είναι κατά μέσο όρο 8 ώρες.
Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι δεν υπάρχει τρόπος για να λύσουν το πρόβλημα της αποθήκευσης ενέργειας όσο κι αν οι μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων γίνονται κάθε χρόνο και πιο ισχυρές. Και αυτό το πρόβλημα θα αποτελούσε τροχοπέδη για την περαιτέρω ανάπτυξη των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Έτσι έστρεψαν τις προσπάθειές τους στη μεταφορά της ενέργειας και όχι στην αποθήκευσή της. Και η πιο φουτουριστική προσέγγιση της μεταφοράς ενέργειας είναι οι ηλεκτροφόροι δρόμοι, που θα τροφοδοτούν τις μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων εν κινήσει. Μέχρι στιγμής πειράματα γίνονται στις ΗΠΑ αλλά και στη Νότια Κορέα.

ΗΠΑ
Η «καρδιά» του πειράματος για τους ηλεκτρικούς δρόμους χτυπάει στο Πανεπιστήμιο της Γιούτα των ΗΠΑ και συγκεκριμένα στο Εργαστήριο Δυναμικής Ενέργειας. Η ιδέα των επιστημόνων είναι να τοποθετήσουν κάτω από την άσφαλτο ειδικά «μαξιλάρια» - φορτιστές που θα είναι συνδέονται με το ηλεκτρικό δίκτυο. Τα «μαξιλάρια» αυτά θα μεταφέρουν ασύρματα την ενέργεια από το δίκτυο στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Τα «μαξιλάρια» θα είναι Βασισμένα σε ευφυή τεχνολογία και θα διαθέτουν διαδραστικές ιδιότητες, αφού θα κινητοποιούνται από άλλα «μαξιλάρια», τα οποία με τη χρήση ειδικού συστήματος σηματοδότησης θα ειδοποιούν για το πότε ένα όχημα που χρειάζεται να τροφοδοτηθεί με ενέργεια προσεγγίζει την «πηγή» για να φορτιστεί.
Στα πειράματα που έκαναν έχουν καταφέρει από απόσταση 10 ιντσών να φορτίσουν ένα αυτοκίνητο με ενέργεια 5 κιλοβάτ και ήδη τα ειδικά «μαξιλαράκια» ασύρματης φόρτισης έχουν μπει στη διαδικασία της παραγωγής.
Το σημαντικό πρόβλημα στο οποίο έχουν ρίξει όλες τους τις δυνάμεις οι επιστήμονες είναι στο πόσο γρήγορα τα «μαξιλάρια» φόρτισης θα μεταφέρουν στο αυτοκίνητο την ενέργεια, αφού το αυτοκίνητο θα είναι εν κινήσει και θα περνά μόνο για κλάσματα του δευτερολέπτου από τους φορτιστές.

Νότια Κορέα
Σε προχωρημένο στάδιο βρίσκονται και τα πειράματα που κάνουν επιστήμονες στο Ινστιτούτο Επιστήμης και Τεχνολογίας του Πανεπιστημίου της Σεούλ, όπου ήδη δοκιμάζονται ηλεκτρικοί δρόμοι με οχήματα που κινούνται σε χαμηλές ταχύτητες.
Το πανεπιστήμιο παρουσίασε, μάλιστα, ένα νέο ηλεκτρικό μέσο μεταφοράς το οποίο τροφοδοτείται με ενέργεια από επαναφορτιζόμενες ταινίες που έχουν ενσωματωθεί στον δρόμο και μεταφέρει ασύρματα ενέργεια από το δίκτυο μέσω μαγνητικών συνδέσεων.
Το όχημα διαθέτει ενσωματωμένους μαγνητικούς αισθητήρες, οι οποίοι απορροφούν ενέργεια καθώς κινούνται πάνω στις ταινίες που βρίσκονται λίγα εκατοστά κάτω από την επιφάνεια του δρόμου.
Όπως επισημαίνουν οι επικεφαλής του Ινστιτούτου, το σχέδιο βασίζεται σε μια ιδέα που απασχολεί τους επιστήμονες εδώ και έναν αιώνα! Και η ιδέα είναι παλιά, γιατί η μεταφορά της ηλεκτρικής ενέργειας γίνεται με επαγωγική φόρτιση, αφού οι μαγνήτες και τα καλώδια που έχουν τοποθετηθεί στο κάτω μέρος του οχήματος «συνδέονται» με το ρεύμα της επαναφορτιζόμενης ταινίας που βρίσκεται κάτω από τον δρόμο.
Ήδη τέσσερα τέτοια ηλεκτρικά οχήματα κυκλοφορούν στο κάμπους του πανεπιστημίου και εξυπηρετούν τις μετακινήσεις των φοιτητών και του προσωπικού, ενώ οι αρχές του Ινστιτούτου έχουν δεχθεί προτάσεις από τις αρχές της Σεούλ αλλά και άλλες πόλεις για να προχωρήσουν μέσα σε τρία χρόνια στην κατασκευή μέσων μεταφοράς που θα κινούνται σε πρώτη φάση σε συγκεκριμένα δρομολόγια μέσα στην πόλη. Οι ειδικές ταινίες φόρτισης δεν μπαίνουν σε όλο το μήκος των λεωφορειόδρομων, αλλά σε επιλεγμένα σημεία και καλύπτουν αρκετές δεκάδες μέτρα ώστε να εξασφαλίζεται η απρόσκοπτη φόρτιση του οχήματος.

Πηγή: Εφημερίδα Το Ποντίκι

Δεν υπάρχουν σχόλια:

 
back to top